Heeft Zwarte Piet of Roet Piet je voorkeur?

Van de Nederlanders vindt 96% dat Zwarte Piet moet blijven. Zijn huidskleur heeft niets met discriminatie te maken. Dat blijkt uit een peiling onder 1.000 Nederlanders. Kloppen die conclusies of moet de onderzoeker in de zak?

In opdracht van Email International Group B.V. heeft marktonderzoeksbureau Markteffect in Eindhoven een online-peiling uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders naar hun voorkeur voor de kleur van Piet: Zwarte Piet of Roet Piet.

zwarte-piet

De mening van Nederland was duidelijk: 96% vindt dat Zwarte Piet moet blijven. De huidskleur van Zwarte Piet heeft volgens hen niets met discriminatie te maken. Volgens Edgar de Beule, directeur van marktonderzoeksbureau Markteffect, is de uitslag bijzonder omdat het aangeeft hoe eensgezind Nederland hierover denkt.

Je kunt grote vraagtekens zetten bij deze peiling. De steekproef is niet netjes geloot, maar via zelfselectie tot stand gekomen. Aangezien iedereen de vragenlijst kon invullen, is het niet duidelijk wat de doelpopulatie is. Het was zelfs mogelijk de vragenlijst meer dan één keer in te vullen. Dit alles leidt tot een selectieve steekproef, een steekproef die niet representatief is. En dus moeten grote vraagtekens worden gezet bij de juistheid van de uitkomsten.

Ook op de vraagstelling valt het een en ander aan te merken. De deelnemers aan het onderzoek kunnen maar kiezen uit twee soorten pieten: Zwarte Piet of Roet Piet, terwijl er ook nog wel andere soorten pieten denkbaar zijn (zoals de Kleur Piet). Verder was het antwoord ‘Weet niet’ niet mogelijk. Respondenten die geen enkel idee hadden, moesten toch een keuze maken uit Zwarte Piet en Roet Piet. Daarmee werden ze gedwongen tot een antwoord dat niet het hunne was.

Markteffect trekt uit de verzamelde gegevens de conclusie dat de overgrote meerderheid kiest voor Zwarte Piet omdat zijn kleur niets met discriminatie te maken heeft. Die verklaring is wel wat kort door de bocht, aangezien in de vragenlijst helemaal niet naar uitleg van de keuze wordt gevraagd. Er zouden ook nog wel andere reden kunnen zijn om voor Zwarte Piet te kiezen.

Deelnemers aan de peiling konden in aanmerking komen voor een waardebon. Daarvoor moesten ze wel eerste allerlei persoonlijke gegevens (naam, adres, e-mailadres, herkomst) opgeven. Daarmee is de peiling niet echt anoniem meer. Je kunt je afvragen of dit de mening van de respondenten heeft beïnvloed.

De website van Markteffect meldt dat de uiteindelijke uitslag ter informatie zal worden aangeboden aan de Tweede Kamer. En nu maar hopen dat de leden van de Tweede Kamer zich realiseren dat dit geen betrouwbare peiling is.

Reacties

  1. gerry van Hoek says:

    Zwarte piet heeft niets met huidskleur te maken. Moeten de paashaas , st Maarten , en andere volksfeesten dan ook veranderen. Waarom tradities als deze overboord gooien??
    Wie is daar echt gelukkiger om.
    Zonde van de tijd er zijn veel meer belangrijke dingen gebeurtenissen in het leven.
    Geniet en zeur niet

  2. Hans Niemeijer says:

    Als je een minderheid pijn doet is het toch niet zo erg om een `traditie` wat aan te passen.

Comments are closed.