Een ‘fake’ peiling van Trump

“The FAKE NEWS media (failing @nytimes, @NBCNews, @ABC, @CBS, @CNN) is not my enemy, it is the enemy of the American People!” Aldus een tweet van Donald Trump op 17 december 2017. Trump is kennelijk op het oorlogspad tegen de media. Hij probeert steun te krijgen van het volk voor zijn strijd via een peiling. Die peiling, de Mainstream Media Accountability Survey, zit echter heel slecht in elkaar. Alles lijkt erop gericht te zijn de respondenten de kant van Trump op te sturen.

De survey is een typisch voorbeeld van een online peiling op basis van zelfselectie. Iedereen kan meedoen, ook u of ik. Dat betekent dat de uitkomsten niet representatief zullen zijn. En er wordt ook geen enkele poging gedaan om die uitkomsten representatief te maken, aangezien er geen variabelen worden gemeten waarmee gewogen kan worden.

Vooral in de vragenlijst hebben de peilers het erg bont gemaakt. Die vragenlijst zit vol suggestieve vragen. Hieronder volgen een paar voorbeelden.

In de tekst van vraag 1 wordt alleen maar de mogelijkheid genoemd dat de media niet fair rapporteren over Trump. De andere mogelijkheid, dat ze Trump wel fair behandelen, wordt niet genoemd. Hierdoor krijgt de optie ‘unfairly’ meer de nadruk.

Bij vraag 5 moeten de respondenten aangeven op welke terrein de media de standpunten van de Republikeinen het slechtst geven. Je zou natuurlijk ook kunnen vragen op welke terreinen de media het juist goed doen. Die vraag blijft echter achterwege. Als gevolg daarvan worden de respondenten nogal negatief gefraimed.

Vraag 10 is negatief gesteld. De tekst bevat een ontkenning (‘does not do’) en daarmee maak je het de respondenten lastiger om de vraag goed te begrijpen. Voordat je het weet heb je ‘Yes’ gekozen als antwoord. En dat is wat de onderzoekers natuurlijk graag willen.

Vraag 17 is redelijk suggestief. Je kan het bijna niet oneens zijn met de stelling in de vraag.

Ook bij vraag 18 wordt je redelijk een bepaalde kant op gestuurd. Zowel bij vraag 17 als vraag 18 wordt in de tekst van de vraag weer slechts één optie genoemd (de optie die Trump graag wil zien) en niet de tegenoverliggende optie.

Een laatste voorbeeld is vraag 19. Ook die vraag is behoorlijk sturend. Door het te hebben over media’s noise wordt gesuggereerd dat de media eigenlijk niets bijdragen en dus wel overgeslagen kunnen worden.

De vragenlijst van de Mainstream Media Accountability Survey bestaat uit 25 van dit soort vragen. Klik hieronder voor een blik op de hele vragenlijst.

Vragenlijst

Merkwaardig is dat de survey niet anoniem is. Aan het einde van de survey moet de respondenten hun naam, e-mailadres en postcode opgeven. Je kunt je afvragen wat voor effect dit heeft op de respons. Misschien durven tegenstanders van Trump de vragenlijst dan niet meer in te vullen.

Ook al is dit een tendentieuze peiling, Trump loopt er toch een zeker risico mee. Stel je maar eens voor dat de Democraten besluiten om deze vragenlijst op grote schaal te gaan invullen op een Trump onwelgevallige manier. Kortom, deze peiling zou wel eens gemanipuleerd kunnen worden. Daarom moet je straks weinig waarde hechten aan de uitkomsten.

Reacties

  1. Paul says:

    Verander even 17 december 2017 in 17 februari 2017

Comments are closed.