Zit er wel zoveel info in deze infographic?

Waar gaan de Nederlanders op vakantie naar toe? Dat wilde de Volkskrant weten. Daarom zocht de krant allerlei informatie bij elkaar en maakte daarvan een infographic. Hij stond op 1 juli 2017 in de krant. Het resultaat ziet er vrolijk en frivool uit, maar de grafieken zijn weinig functioneel. Er is van alles mis met die grafieken. Kennelijk was de vormgeving belangrijker dan het overbrengen van de boodschap in de gegevens.

Het midden deel van de infographic (het geel/blauwe deel) probeert antwoord te geven op de vraag naar welke landen de Nederlanders op vakantie gaan. Zie ook de grafiek hieronder. Het is een soort van staafdiagram waarbij de staven zijn vervangen door blauwe cirkels. Het is bijzonder lastig om de blauwe cirkels met elkaar te vergelijken. De dikte van de lijnen zou het aantal Nederlandse bezoekers moeten aangeven. Maar als die lijnen ook nog eens over elkaar heen worden getekend is vergelijking helemaal onmogelijk.

De gekleurde blauwe en gele vlakken dragen ook niet echt bij aan de leesbaarheid van deze grafiek. En onder deze grafiek staat ook nog een reeks silhouetten van gebouwen. Sommige plaatjes lijken te duiden op de Duitse gebouwen. De functie van deze bouwen is totaal onduidelijk.

Gelukkig staan de aantallen vakanties per land wel vermeld in de grafiek. Daarmee is het mogelijk om een eenvoudig staafdiagram te maken. Zie hieronder. Deze grafiek is helder en duidelijk en bevat geen ‘chart junk’.

Het onderste deel van de infographic in de Volkskrant zou moeten aangeven welke vorm van verblijft de Nederlanders kiezen. Een staafdiagram zou de beste manier zijn om deze informatie weer te geven. Er is echter gekozen voor het vervangen van de staven door rode symbolen. Die staan niet netjes op een rij waardoor vergelijken van de verschillende vormen van verblijf vrijwel onmogelijk is.

De grootte van de symbolen lijkt ook niet helemaal te kloppen. Die grootte zou het corresponderende aantal vakanties moeten weergeven. Maar dat is niet zo. Een voorbeeld. Er waren 7.137.000 vakanties in een hotel/motel en 395.000 vakanties in een camper. Dat scheelt een factor 18.1. Het symbool voor hotel/motel lijkt echter meer dan 20 keer zo groot als dat van de camper. De leugenfactor is hier 1,2. Dus het waargenomen verschil is 20% groter dan het echte verschil. Ook om dit soort interpretatieproblemen te vermijden, lijkt het maar beter om ook hier een simpel staafdiagram te gebruiken.

Je moet erkennen dat de infographic in de Volkskrant er aantrekkelijk uitziet. Maar het gaat toch in de eerste plaats om het overbrengen van de boodschap die in de gegevens zit. En dan valt er toch wel heel wat op af te dingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *.

*