Goed onderzoek of sluwe wervingscampagne?

Op 12 september ontving ik per e-mail een uitnodiging om mee te doen aan het Nationaal Energie Onderzoek. Volgens de toelichting meet dit Onderzoek in slechts drie vragen de interesses en denkwijze van de Nederlandse bevolking over energie. De naam Nationaal Energie Onderzoek suggereert dat dit een groot en belangrijk onderzoek is. Al verder klikkend bleek echter dat het niet meer dan een sluwe wervingscampagne was van een groep energiebedrijven.

Na klikken op ‘ONDERZOEK STARTEN’ verschijnt het startschermvan het Onderzoek (zie hieronder). Overigens, ook alle andere links in de e-mail leiden naar dit startscherm. Er is geen ontkomen aan. Opvallend is dat je als respondenten de mogelijkheid krijgt om tot 300 euro te besparen op je energie kosten.

Als je besluit mee te doen aan het onderzoek, krijg je drie vragen over energie:

  • Wat is belangrijk bij uw keuze voor energie (goed voor milieu of prijs)? Er mag maar één antwoord worden gekozen.
  • Wat is volgens u de milieuvriendelijkste energie (kern-energie, zonne-energie, wind-energie of water-energie)? Er mag maar één antwoord worden gekozen.
  • Hoeveel euro per jaar kunt u besparen met “groene” energie (tussen de 0 en 100 euro per jaar, tussen de100 en 200 euro per jaar, tussen de200 en 300 euro per jaar, of meer dan 300 euro per jaar)?

Vervolgens moet je nog je postcode en huisnummer invullen. Daarmee kan je adres worden bepaald. Dan is de vragenlijst afgelopen en kom je ineens op een pagina terecht waarop je een formulier moet invullen met je persoonlijke gegevens (naam, adres, e-mail, telefoon, type woning, huidige energie leverancier en gezinssamenstelling. Verder meldt de website: “wij nemen contact met u op en berekenen samen met u uw besparing”. Zo is het onderzoek dus naadloos overgegaan in een verkoopactie.

Wie ‘wij’ zijn, blijft volstrekt onduidelijk. Na enig gezoek blijkt in de kleine lettertjes te staan dat het Nationaal Energie Onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met www.energiemanager.nl. Op die website blijkt dat Energiemanager partner is van Qurrent, Green Choice, Engie, Total Gas & Power en NLE. Dit zijn allemaal energiebedrijven die heel graag willen dat je overstapt.

Over het onderzoek meldt de website verder niets. Het is bijvoorbeeld totaal onduidelijk hoe de steekproef is geselecteerd. En of het wel een aselecte steekproef is. Ik vraag me ook af hoe de ‘onderzoekers’ aan mijn e-mail zijn gekomen. Ik heb ze hierover een e-mail gestuurd, maar geen enkele reactie ontvangen. Ook op andere vragen over de opzet van het onderzoek kreeg ik geen reactie.

Het bleek ook zonder problemen mogelijk het vragenlijstje zo vaak als je wilt in te vullen. Dit bevordert nou niet bepaald de representativiteit van het onderzoek.

Kortom, het Nationaal Energie Onderzoek was slechts de verpakking van een sluwe wervingsactie. Dit soort acties zouden verboden moeten worden, want ze leiden er slechts toe dat peilingen in een slecht daglicht komen te staan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *.

*