Heeft Groningen echt het mooiste station?

Van 31 juli 2019 t/m 6 augustus 2019 organiseerde de NS de verkiezing van het mooiste station van Nederland. Voor deze peiling kon je stemmen op Facebook, Instagram en Twitter. Uiteindelijk brachten meer dan 10.000 personen hun stem uit. De meeste stemmen gingen naar station Groningen. Dat maakte de NS met veel ‘tromgeroffel” bekend. Maar wat is deze peiling waard? Nadere beschouwing leert dat hij zeker niet representatief was.

Een eerste grote beperking van deze peiling is dat men slechts kon kiezen uit acht vooraf geselecteerde stations: Amsterdam Centraal, Amsterdam Amstel, Den Haag Hollands Spoor, Eindhoven, Hoofdstation Groningen, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Valkenburg. Daarmee werden alle overige stations uitgesloten van de verkiezing. Als je een ander station het mooiste vond, dan kon je daar dus niet op stemmen. Je vraagt je af wat de uitslag zou zijn geweest als al die andere stations ook mee hadden mogen doen. Nu mocht je alleen kiezen uit de stations van de grote steden (en Valkenburg). Kleine stations zijn kennelijk niet mooi.

Een tweede grote beperking is dat je alleen je stem kon uitbrengen via de sociale media: Facebook (klik op duimpje of hartje bij je favoriete station), Instagram (stem ja of nee) of Twitter (‘like’ je favoriete station). Dus personen die niet gebruik maken van sociale media vielen af voor de verkiezing.

Een derde probleem is dat het mogelijk was om meer dan één keer je stem uit te brengen. Als je dat doet, dan tast je daarmee de representativiteit aan. Je zou zelfs kunnen proberen de uitkomst te manipuleren door met een groep mensen vele malen op een zelfde station te stemmen.

Het is niet duidelijk wat precies de doelgroep is van deze peiling. Gaat het om alle Nederlanders? Of alle treinreizigers in Nederland? En mogen buitenlanders ook meedoen? Er lijkt geen enkele beperking te zijn op de personen die kunnen stemmen.

Deze problemen had je kunnen vermijden door een nette aselecte steekproef te trekken of een steekproef die daar dichtbij in de buurt komt. Zelfselectie zoals gehanteerd door de NS is in ieder geval uit den boze.

In de peiling krijg je maar één vraag. Het onderzoek zou zoveel interessanter zijn geweest als de NS nog een paar andere vragen had gesteld, bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, woonplaats, wel of niet reizen met de trein. Dan had je meer inzicht kunnen krijgen in wie waarom welk station het mooist vond.

Met de antwoorden op vragen als leeftijd en geslacht had je ook kunnen vaststellen of er gebrek aan representativiteit was. En je had daarvoor kunnen corrigeren met een weging.

Al met al is er veel mis met deze peiling. Misschien was dat de reden dat de NS het een verkiezing noemde. Maar ook als verkiezing is dit niet veel waard. Daarom is het beter om de berichtgeving over de verkiezing van het mooiste station te negeren. De peiling/verkiezing is zeker niet representatief.

Reacties

  1. Robert Hagendoorn schreef:

    Als altijd legt Jelke Bethlehem de vinger op de helaas vaak vele terkortkomingen in peilingen.Terwijl zijn maatstaven heel terecht zijn. Vele academische studies hebben het vak statistiek in hun curriculum. Zouden deze niet standaard deze maatstaven moeten leren hanteren?

  2. Leon Vermeulen schreef:

    De verkiezing Mooiste station van utrecht moet niet gezien worden als een onderzoek maar als een reclame campagne van NS. Dit wordt verpakt als een onderzoek iest wat tegenwoordig met de sociale media veel toegepast wordt. Dit soort onderzoeken zijn niet goed voor het vertrouwen in de betrouwbaarheid van onderzoeken ook niet voor de onderzoeken die wel wetenschappelijk verantwoord opgezet worden.

Reacties zijn gesloten.