Een nieuwe aflevering in de Zebra Reeks: Inleiding in de exploratieve data-analyse
‘Inleiding in de exploratieve data-analyse’ is een nieuwe aflevering in de Zebra Reeks. De Zebra-reeks laat leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo kennismaken met onderwerpen uit de wiskunde die buiten het standaard curriculum vallen, maar wel zeer de moeite waard zijn. De reeks wordt samen met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren uitgegeven. De teksten zijn ontstaan door een unieke samenwerking van docenten havo/vwo en hogeschool of universiteit.
Dit boekje (74) is een inleiding in de exploratieve data-analyse. Dat is
een verzameling technieken voor het verkennen van een (vaak grote)
hoeveelheid statistische gegevens en het in kaart brengen van de
karakteristieke eigenschappen ervan. Het is een verkennende analyse, die
je toepast in een situatie waarin je nog geen duidelijk beeld hebt van wat
er aan de hand is. Daarom heb je behoefte aan technieken die je helpen
zoeken naar patronen en structuren in je gegevens. Het is vooral belangrijk
dat deze technieken in staat zijn onverwachte aspecten in de gegevens naar
voren te brengen. Exploratieve analyse biedt een scala aan technieken om
een grote hoeveelheid gegevens op compacte wijze in een beperkt aantal
kengetallen, tabellen of grafieken vast te leggen.
Meer informatie:
Deel: Zebra-reeks 74 | ISBN: 9789050412094 | Druk: 1, 2024 | Aantal pagina’s: 76 | Onderwerp: analyse | Doelgroep: bovenbouw havo/vwo, algemeen geïnteresseerden | Vak: wiskunde A, wiskunde B, wiskunde C, wiskunde D
Zie ook de website van dit boekje:
https://www.epsilon-uitgaven.nl/zebra-reeks/inleiding-in-de-exploratieve-data-analyse/11203